Custom Search

Saturday, May 22, 2010

Mengunci Binatang

Penulis ingin berkongsi sedikit ilmu dari nenek moyang kita yang mana tertulis didalam sebuah kitab bertajuk “pagar hikmat” yang ditulis oleh seorang ulama yang juga seorang pahlawan melayu yang terkenal iaitu “Tok Janggut”.

•Mengunci Anjing.

Baca ayat dibawah ini kemudian temukan hujung jari manis dengan ibu jari, iktikadkan dihati bahawa mulut anjing itu telah dikunci, mudah-mudahan Insya-Allah, anjing itu tidak akan menyalak lagi.

“Assalmu ‘alaka Qitmir”


•Menghalau binatang buas.

Diwiridkan membaca ayat dibawah ini , Isya-Allah binatang buas akan pergi jauh dari tempat kita.

“Bismillahirrahmannirrahim
Salamun ‘Ala Nuhin Fil ‘alamin, Innaka Hamidun Majid….” (Quran)

p/s- diceritakan bahawa, dizaman nabi Nuh as, Allah datangkan bala bencana yang dasyat berupa banjir besar selama 40 hari yang menenggelamkan seluruh dunia dan memusnahkan seluruh hidupan dimuka bumi ini. Atas suruhan Allah, baginda membina bahtera dan di muatkan oleh 83 orang pengikut setia nabi Nuh as, bekalan makanan dan juga pelbagai binatang (termasuk binatang buas) untuk dijadikan baka selepas tamatnya banjir besar, dan disitu binatang-binatang buas telah berjanji kepada nabi Nuh as, bahawa mereka tidak akan mengusik dan menggangu kepada sesiapa yang mengiramkan salam sejahtera kepada Baginda Nuh as..


•Membuang ular atau lipan.

1. ketika melihat lipan, sebutlah "tulang lauk, tulang lauk". maka ia tak boleh bergerak,..kemudian bolehlah di ambil dan buang jauh-jauh, minta jangan dibunuh.

2. ketika melihat ular, sebutlah "akar rotan, akar rotan". maka ia tak boleh bergerak...kemudian bolehlah di ambil dan buang jauh-jauh, minta jangan dibunuh.

Rujukan, Pagar Hikmat, Wa Allah A’lam…

No comments: