Custom Search

Monday, May 24, 2010

40 Kaf

Penulis ingin membicarakan sesuatu amalan peninggalan nenek moyang kita dahulu yang mana amalan ini sangat ampuh yang menjadi tunjang kehebatan pahlawan melayu terdahu, Isim (ayat) ini dipanggil 40 kaf. Ayat ini mempunyai banyak versi, diantara versi yang sangat terkenal ialah 40 kaf versi pahlawan Tok Janggut sepertimana yang tercatat dalam kitab Pagar Hikmah karangan beliau.

Kepahlawanan Tok janggut yang juga ulama melayu Kelantan tidakdapat ditandingi sama sekali, kehabatan yang dianugerahkan Allah padanya bukanlah terletak pada ilmu persilatannya, tetapi terletak pada amalannya. Salah satu amalan yang sangat ampuh yang ditinggalkannya ialah ilmu 6 tapan Tok Janggut, ia adalah suatu olahan wirid yang di olah sendiri oleh beliau yang mana akan pengamalnya akan mengeluarkan aura yang mana akan melindungi dari segenap 6 penjuru badannya, Keistimewaan amalan ini ialah ia akan membawa pengamalnya lebih dekat kepada Allah.

Selain 6 tapan Tok Janggut, satu rahsia yang menjadi amalan beliau ialah 40 kaf. Isim 40 kaf ini sangat ampuh yang dengan izin Allah, membuat lawan kaku lantas tunduk kepada kemahuan pengamalnya. Namun disini, penulis bertegas bahawa ia adalah semata-mata kehendak Allah, seperti mana kehebatan Tok Janggut akhirnya tewas ditangan musuhnya, kenapa? Adakah amalan Tok Janggut tidak berkesan? Jawabnya tidak sama sekali melainkan ketetapan Allah bahawa Tok Janggut mati ditangan musuhnya. Mati kata Allah, matilah ia tidak kira siapa pun dia. Selamat kata Allah, takkan ada satu pun makhluk yang mampu memusnahkannya.

Berbalik kepada 40 kaf, antara tujuan utama pengamalannya adalah membuatkan semua makhluk Allah tunduk kepadanya. Ia mapu mengunci lawan sehinggakan lawan tidak mampu bergerak. Namun ia sangat tidak sesuai kepada mereka yang berkerja sebagai peniaga kerana ia membuatkan pelanggan anda takut untuk datang berjual beli dengan anda tetapi ia juga boleh dijadikan pelaris mengikut cara pengamalan yang berbeza.Diantara khasiatnya mengikut cara pengamalan yang berbeza ialah, menghalau jin, menundukkan lawan, mencukupi makanan yang sedikit, memperhentiikan darah luka, merabunkan pandangan musuh, memecah belahkan musuh,sebagai pelaris dan sebagai pendinding dari seteru. Dipanggil 40 kaf kerana isim ini mengandungi huruf kaf yang diulang sebanyak 40 kali. Pada mulanya penulis agak keliru tentang bahasa yang digunakan dalam isim ini, bila sekali dibaca bunyinya macam bahasa arab, namun bila diteliti ia bukan dari bahasa arab kerana perkataannya tidak wujud dalam bahasa arab. Sebenarnya di dunia ini, ada 3 bahasa yang menggunakan “huruf ijaiyyah” (alif sampai ya), salah satu nya ialah bahasa Arab. Bahasa kedua ialah bahasa ibrani atau ibru dalam English, iaitu bahasa yang dipertuturkan dizaman Nabi Musa as dan seangkatannya, ibrani juaga bahasa yang diguna Allah didalam kitab Taurat. Jesteru ada yang berpendapat bahawa 40kaf itu adalah dari bahasa Ibrani, yang kononnya 40 kaf ini diturunkan Allah kepada Nabi Musa as untuk mengalahkan Firaun dan tenteranya dengan mengunakan tongkatnya. Namun penulis tidak setuju dengan pendapat itu kerana walaupun bahasa ibrani seakan bahasa arab, tetapi perkataan dalam bahasa ibrani banyak mengunakan huruf yang berbaris tanwin.

Satu lagi bahasa yang seumpama bahasa Arab ialah bahasa suryani, penulis lebih bersetuju mengatakan 40 kaf adalah bahasa suryani. Bahasa suryani ialah bahasa yang dituturkan semasa Nabi Allah Daud dan anaknya Nabi Sulaiman, ia juga bahasa yang digunakan Allah didalam Kitab Zabur yang diturunkan untuk Nabi Daud as. Jadi bahasa yang lebih sesuai dipadukan dengan 40 kaf ini ialah bahasa suryani.

Diceritakan bahawa 40 kaf ini ialah milik Baginda Sulaiman as yang mana dianugerahkan Allah kepadanya untuk menundukkan golongan jin dan manusia yang tidak mahu tunduk padanya. Kenapa Allah tidak bagi kepada Nabi-Nabi lain, jawabnya ia adalah mukjizat sulit yang hanya diberikan Allah kepada Sulaiman sahaja, kerana setiap Rasul ada kelebihan dan mukjizat lain yang berbeza antara satu sama lain. Mukjizat Sulaiman ialah seluruh makhluk ciptaan Allah akan tunduk kepadanya, sehingga tidak ada satu pun kalangan jin dan manusia tidak mengikut perintahnya. Sepertimana Firman Allah dalam surah Saba ayat 13 yang bermaksud:

“Para jin itu membuat untuk Sulaiman apa sahaja yang dikehendakinya dari gedung-gedung (istana) yang tinggi, patung-patung dan piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada diatas tungku). Bekerjalah wahai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali dari hamba-hamba Ku yang bersyukur (seperti Sulaiman).”

Namun setiap manusia yang beriman pasti di uji Nya, begitu juga dengan Sulaiman as. Kehebatan Sulaiman yang dikurniakan mukjizat yang tidak ada pada para Nabi lain yang membuatkan sekalian makhluk tunduk padanya, hanyalah semata-mata kurniaan dari Allah. Disebabkan itu Sulaiman as di uji untuk menjadi peringatan kepada manusia akhir zaman, bahawa kehebatan Sulaiman hanya pada kehendak Allah. Lalu Sulaiman as di uji dengan kekacauan kerajaannya menyebabkan orang merampas singgahsananya. Lalu Sulaiman bertaubat dan berdoa supaya Allah mengembalikan Tahtanya, Doa Sulaiman dikabulkan, kembalilah Sulaiman ke singgah sananya seperti Firman Allah dalam surah Saad ayat 34-35 bermaksud:

“Dan sesungguhnya Kami telah menguji Sulaiman dan Kami jadikan (dia) terletak di atas kerusinya sebagai tubuh (yang lemah kerana sakit), Kemudian ia bertaubat.”

“Ia berkata, “Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh sesiapa jua pun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi”

Amat Benar Firman Allah….. Wa Alla A’lam…

No comments: